سرطان های توارثی

سرطان های توارثی

جهش های ژنتیکی ارثی نقش مهمی در ابتلای حدود ۵ تا ۱۰ درصد برخی سرطان ها دارند. تاکنون ارتباط جهش در چندین ژن با سرطان های توارثی به اثبات رسیده است. جهش های بیماری زا در هریک از این ژن ها، افراد ناقل را مستعد ابتلا به برخی سرطان های خاص میکند.

 

افراد مبتلا به سرطان که براساس مشاوره های انجام شده مشکوک به سرطان خانوادگی(توارثی) هستند، کاندید مناسبی جهت انجام تست ژنتیک می باشند. تست ژنتیکی HerCaP جهت بررسی جهش های ژنتیکی توارثی در سرطان طراحی شده است. کسب آگاهی در مورد وجود یک جهش مستعدکننده سرطان، نه تنها برای فرد مبتلا و درمان او کمک کننده است، بلکه برای سایر اعضای خانواده نیز می تواند مفید باشد. براساس نتایج به دست آمده، از فرد مبتلا می توان وضعیت ناقل بودن سایر افراد خانواده را نیز بررسی نمود. آگاهی از اینکه یک فرد غیر مبتلای خانواده دارای خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان است، می تواند اثرات نجات بخشی برای او داشته باشد و ممکن است منجر به انجام مداخلاتی شود که خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، همچنین ممکن است به فرد، توانایی برنامه ریزی برای آینده در خصوص مسائلی مانند تصمیم گیری در مورد سبک زندگی،مراقبت های بهداشتی و برنامه ریزی برای فرزندآوری را بدهد.
 

 

ذکر این نکته حائز اهمیت است که افراد غیر مبتلای ناقل جهش بیماری زای خانوادگی، لزوما در طول عمر به سرطان دچار نمی شوند.
در مورد سایر افراد خانواده که جهش خانوادگی در آنها یافت نمی شود، نگرانی ها کمتر شده و متحمل هزینه های مراقبت های بهداشتی بی مورد نخواهند شد.
 

 

بازگشت به لیست مقالات